Spis treści publikacji Centrum Kolejnictwa Regionalnego
CENTRUM KOLEJNICTWA REGIONALNEGO
Spis treści/ Table of Contents
- Sukces kolei Vogtlandbahn oraz kolei DKB
- Koleje regionalne odnoszą sukces, jeśli są zorganizowane w formie małych i średnich przedsiębiorstw, wtedy bowiem są one najbardziej wydajne organizacyjnie, ponieważ są elastyczne, wydajne, innowacyjne, dobrze zdobywają fundusze na swój rozwój, i są przezwyciężeniem trendu upadku, jaki od lat cechował kolejnictwo regionalne pod zarządem kolei państwowych. Dysponując płaską strukturą organizacyjną są w stanie skutecznie walczyć o pasażerów i przywrócić świetność kolei, choć już w nowym, bardzo ekologicznym wydaniu, pod postacią systemu komunikacji regionalnej opartej na nowoczesnych lekkich pojazdach szynowych. Znakomitym przykładem takiego przedsiębiorstwa niech będzie kolej Vogtlandbahn GmbH.
- Nowoczesna kolej regionalna
- Koleje regionalne najlepiej rozwijają się, ba, wręcz rozkwitają, jeśli są wyłączane z sieci kolei państwowych i mogą rozwijać się jako małe lub średnie przedsiębiorstwa, wykorzystując wszystkie zalety średniej przedsiębiorczości, czyli: elastyczność, płaska i efektywna struktura zarządzania, duża zdolność dopasowywania się do lokalnych warunków ekonomicznych, lepsza motywacja pracowników i ich identyfikacja z firmą, efektywność inwestycji, lepsze możliwości efektywnej redukcji kosztów i możliwość poliwalencji (wielozadaniowości) pracowników, co jest bardzo ważne dla ekonomiczności tych przedsiębiorstw. Wyniki ekonomiczne mówią same za siebie: koszty prowadzenia działalności przewozowej są do pięćdziesięciu procent niższe niż u kolei państwowej. Kolej państwowa jest zacofana w zarządzaniu, sztywna i nieelastyczna, i jedynie siłą rozpędu trzyma się w kolejnictwie regionalnym, tracąc wciąż pasażerów, podczas gdy kolejom zorganizowanym w średnie przedsiębiorstwa liczby pasażerów znacząco rosną.
- Konkurencja na kolejach przyczyną rozkwitu w Badenii- Wirtembergii
- W RFN samorząd kraju związkowgo Badenii- Wirtembergii do obsługi linii regionalnych zatrudnia aż 9 przewoźników (WEG, HzL, Breisgau-S-Bahn, Ortenau-S-Bahn, Bodensee Oberschwaben Bahn,Albtal- Verkehrsgesellschaft, Mittelthurgaubahn, Suedwestdeutsche Verkehrs- AG, DB Regio). Niezwykle wysoka jakość usług, 30- % wzrost liczby pociągokilometrów do 55 mln rocznie (1999) oraz liczba nowootwartych po latach upadku linii ewidentnie wskazuje, gdzie leży metoda.
- Ergonet- transgraniczny system komunikacyjny
- Jakby to krótko ująć, Czesi potrafią! Z dniem 28/05/2000 zaincjonowany został nowy system komunikacji w strefie przygranicznej pod nazwą EgroNet. Zasadę jego działania najlepiej zilustowałby slogan --dwa kraje, 54 środki transportu, 1 rozkład jazdy, jedna cena, jeden bilet. Jak wskazuje nazwa proponowanego produktu, odnosi się on do obszaru Euroregionu Karpackiego. Obejmuje on trzy regiony Republiki Federalnej; t.j. Saksonię, Turyngię i Bawarię oraz obszar Czech.
- Kolej alternatywą?
- Wiele osób życzyłoby sobie, by kolej w Polsce mogła zapewnić jakąś alternatywę dla masowej motoryzacji. Teoretycznie kolej jest w stanie spełniać role alternatywy dla motoryzacji indywidualnej, oferując szybka prędkość handlową, komfort i bezpieczeństwo. Niestety, najwyraźniej tak się w Polsce nie stanie, przynajmniej nie w najbliższej przyszłości.
- Czy kolej jest ekologiczna?
- Większość osób określa kolej mianem ekologicznego środka transportu. Wypadałoby więc nieco przybliżyć wpływ wywierany na środowisko przez ten rodzaj transportu, porównując go z konkurencyjnymi formami przemieszczania się. Oczywiście wszyscy wiemy że kolej jest ekologicznym środkiem transportu - posiada cechy których nie sposób przeoczyć.
- Uleczyć polską kolej
- Uleczyć to znaczy przede wszystkim wpuścic konkurencję...Sposobem na pokonanie trendu upadku jest liberalizacja rynku, wprowadzająca nowe metody zarządzania, nowe technologie i nowe podmioty gospodarcze na ten mocno skostniały rynek. To po prostu otwarcie "okna" dla nowych idei i pomysłów.
- Koleje czeskie
- W Czechach w 1995 roku wykonywano przewozy pasażerskie na 9439 km linii kolejowych, a przewozy pasażerskie w roku 2000 wzrosły o 4,3 procenta do 185 mln pasażerów. W Polsce w roku 2000 PKP obsługiwało jedynie około 16 796,3 km (obliczenia własne) spośród 21.172,53 km łącznej długości sieci kolejowej PKP. W Polsce liczba pasażerów spadła od 1995 roku o 77,43 %, a do 1990 do 2002 o blisko 25 %, i według UIC przewieziono już tylko 244,1 mln pasażerów.
- Samorządy przejmują kolej
- Jeśli nie PKP, to może ktoś inny? Wiele samorządów w ostatnich miesiącach zainteresowało się infrastrukturą kolejową na swoich terenach.
Posted by Telewizja Opera
on 12:03.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0