Odpowiedź władz miasta Konin na pytanie o odbudowę Konińskiej Kolei Miejskiej
Władze miasta Konin pytaliśmy:
W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kolejowej do dzielnicy Gutkowo.
Proponujemy budowę kolei miejskiej także w Państwa aglomeracji. W Niemczech istnieje około 20 systemów kolei miejskich zwanych S-bahn, i jeden tylko system S-bahn w Berlinie przewozi więcej pasażerów niż wszystkie koleje pasażerskie w całej Polsce razem wzięte.
Do tej pory udzielali Państwo odmownej odpowiedzi na nasze wnioski i petycje w tej sprawie. Niemniej, warunki pozwalają na budowę kolei miejskiej także w Państwa mieście. Istnieje sieć linii kolejowych, pozostały korytarze transportowe po dawnych bocznicach kolejowych. W Europie Zachodniej z wielkim sukcesem odbudowano takie dawne bocznice towarowe, przeznaczając je dla szybkiego transportu miejskiego o parametrach metra naziemnego.
W Państwa mieście istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do krajów Europy Zachodniej. W Polsce kolej jest już zupełnie zmarginalizowaną, niepopularną i likwidowaną formą transportu pasażerów. Doświadczenia Japonii i krajów wysokouprzemysłowionych pokazują że kolej nadal ma szansę osiągnięcia udziału 50 % rynku przewozowego, jeśli:
- na rynku kolejowym pojawi się konkurencja różnych firm
- odbudowana zostanie zniszczona infrastruktura kolei miejskich, odbudowane zostaną dawne bocznice towarowe jako korytarze dla transportu pasażerskiego.
- będą powstawać nowe linie kolei na terenie miejskim
Proponujemy przeznaczenie rocznie kwoty 100 mln PLN z budżetu miasta na budowę przystanków kolejowych, odbudowę zlikwidowanych linii kolejowych, budowę nowych linii kolejowych na terenie miasta, także linii kolejowych w tunelach, prowadzących do centrów miast (wzorem Łodzi i planowanego dworca podziemnego Łódź Centrum). Transport kolejowy powinien być także finansowany ze środków władz miasta, a nie tylko ze środków województwa. Tylko dzięki zainwestowaniu własnych środków w stworzenie własnego przewoźnika kolejowego powstała szybka kolej miejska w Warszawie.
Polskie miasta z sukcesem uruchomiły koleje miejskie tylko w dwóch przypadkach- w Trójmieście i w Warszawie. Poza tymi miastami kolei miejskich w Polsce nie ma. Nieliczne koleje aglomeracyjne nie są kolejami miejskimi- koleje miejskie kursują co 10- 20 minut, obsługują tylko obszar zurbanizowany, mają często (np. co 1 km) rozmieszczone przystanki, i koncentrują się na ruchu wewnątrzmiejskim.
Jako ekonomistra transportu polecam tworzenie wyspecjalizowanych miejskich przewoźników kolejowych - odrębnych od np. Przewozów Regionalnych i kolei aglomeracyjnych- wyspecjalizowanych w obsłudze ruchu miejskiego. Receptą na udane wprowadzenie kolei miejskiej jest stworzenie wyspecjalizowanego przewoźnika obsługującego wewnątrzmiejskie relacje przewozowe i zagęszczającego ruch kolejowy na obszarze wewnątrzmiejskim.
Władze polskich miast powinny wreszcie dostrzec rolę kolei, spojrzeć na doświadczenia krajów wysokouprzemysłowionych oraz zainwestować środki w wykorzystanie obecnie mało używanej infrastruktury. Technologia stosowana w Europie Zachodniej pozwala na ruch pociągów miejskich z częstotliwościami dochodzącymi do 90 sekund w ruchu miejskim.
Załączam propozycje graficzne i wnoszę o realizację inwestycji w postaci budowy systemu kolei miejskiej także w Państwa mieście.
W ostatnich dekadach w krajach Unii Europejskiej uruchomiono wiele systemów pre- metra (o nazwach handlowych S-bahn, RER, light rail) wykorzystujących naziemną siec kolejową miast i aglomeracji europejskich do uruchomienia systemów metra i pre- metra naziemnego o parametrach typowych dla sieci metra:
- częstotliwość ruchu co 10 - 20 minut w ciągu dnia
- obsługa większości obszaru zurbanizowanego, budowa nowych przystanków
- szereg linii przecinających aglomeracje z gęstą i częstą ofertą przewozową
-unifikacja systemu biletowego transportu naziemnego miejskiego z ofertą systemu biletowego systemu pre- metra.
W tymże celu wykorzystano zarówno linie zelektryfikowane danej aglomeracji, jak też i linie bez trakcji elektrycznej, wprowadzając system często kursujących wagonów motorowych (autobusów szynowych).
Interesuje mnie, jakie jest stanowisko Państwa urzędu w sprawie wprowadzenia systemu kolei miejskiej (pre- metra, metra naziemnego) w Państwa aglomeracji? Schematy połączeń załączam.
- częstotliwość ruchu co 10 - 20 minut w ciągu dnia
- obsługa większości obszaru zurbanizowanego, budowa nowych przystanków
- szereg linii przecinających aglomeracje z gęstą i częstą ofertą przewozową
-unifikacja systemu biletowego transportu naziemnego miejskiego z ofertą systemu biletowego systemu pre- metra.
W tymże celu wykorzystano zarówno linie zelektryfikowane danej aglomeracji, jak też i linie bez trakcji elektrycznej, wprowadzając system często kursujących wagonów motorowych (autobusów szynowych).
Interesuje mnie, jakie jest stanowisko Państwa urzędu w sprawie wprowadzenia systemu kolei miejskiej (pre- metra, metra naziemnego) w Państwa aglomeracji? Schematy połączeń załączam.
Odpowiedź władz miasta:
Józef Nowicki, Prezydent Miasta Konina: – Uprzejmie informuję, że Miasto Konin nie planuje wprowadzania systemu pre- metra, metra naziemnego.
Trwają natomiast prace związane z ustawą z dnia 16 grudnia 2010 "O publicznym transporcie zbiorowym". Miasto Konin chce być organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie kilku powiatów. Ustalenia ze starostami są w trakcie.
Dodam również, że w ramach Obszaru Strategicznej Interwencji zakupione zostaną nowe autobusy. Planowany zakup autobusów dla PKS Konin oraz MZK Konin dotyczy terenu Aglomeracji Konińskiej, a w tym konkretnym przypadku gmin tworzących Obszar Strategicznej Interwencji (OSI): Miasta Konin-lidera projektu oraz gmin Golina, Krzymów, Kazimierz Biskupi, Kramsk, Ślesin, Rzgów i Stare Miasto. Głównymi celami projektu OSI są poprawa dostępności transportowej, integracja systemu transportowego, rozwój infrastruktury oraz zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat efektywnego wykorzystywania energii i zalet z korzystania z niskoemisyjnych form transportu. Biorąc pod uwagę powyższe wytyczne, będą to autobusy fabrycznie nowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, charakteryzujące się niską emisją spalin lub zasilane alternatywnymi źródłami energii. Planowane jest aby zakupione autobusy kursowały łącząc centrum Konina z miejscowościami/gminami tworzącymi OSI.
--
Trwają natomiast prace związane z ustawą z dnia 16 grudnia 2010 "O publicznym transporcie zbiorowym". Miasto Konin chce być organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie kilku powiatów. Ustalenia ze starostami są w trakcie.
Dodam również, że w ramach Obszaru Strategicznej Interwencji zakupione zostaną nowe autobusy. Planowany zakup autobusów dla PKS Konin oraz MZK Konin dotyczy terenu Aglomeracji Konińskiej, a w tym konkretnym przypadku gmin tworzących Obszar Strategicznej Interwencji (OSI): Miasta Konin-lidera projektu oraz gmin Golina, Krzymów, Kazimierz Biskupi, Kramsk, Ślesin, Rzgów i Stare Miasto. Głównymi celami projektu OSI są poprawa dostępności transportowej, integracja systemu transportowego, rozwój infrastruktury oraz zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat efektywnego wykorzystywania energii i zalet z korzystania z niskoemisyjnych form transportu. Biorąc pod uwagę powyższe wytyczne, będą to autobusy fabrycznie nowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, charakteryzujące się niską emisją spalin lub zasilane alternatywnymi źródłami energii. Planowane jest aby zakupione autobusy kursowały łącząc centrum Konina z miejscowościami/gminami tworzącymi OSI.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Posted by Telewizja Opera
on 02:54.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0