Szybki Tramwaj Kolejowy Opole- propozycja z 2002 roku
Szybki Tramwaj Kolejowy Opole
opr. A. Fularz
Opole to liczące 130,6 tys. mieszkańców miasto wojewódzkie, na Nizinie Śląskiej, w Pradolinie Wrocławskiej, położone nad Odrą i na wyspach na rzece. Według nas, może mieć ono miejski transport szynowy- umożliwia to najnowsza technika, która już zawitała do Polski.
Miasto stoi w obliczu chaosu komunikacyjnego- od strony Wrocławia średnie dobowe natężenie ruchu wynosi 19722 pojazdy (czyli pojazd co cztery sekundy, dane z roku 2000), od strony Katowic wynosi ono 14187 pojazdy dobowo, na pozostałych drogach krajowych wchodzących do Opola średnio 5600 pojazdów na dobę.
Jednocześnie w mieście brak jest transportu szynowego. Chcemy by transport szynowy się pojawił. Proponujemy, by wykorzystana zostanie dostępna technika i na początek powstało połączenie osiedla XXV- lecia, Opola Głównego i Kolonii Gosławickiej. Nie jest to zadanie skomplikowane, a organizacja ruchu na linii PKP pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim pozwala na prowadzenie pociągów w odstępach co 3 minuty. Tramwaj spalinowy mógłby kursować nawet co 15 minut i połączyłby dworzec Opole Główne z os. XXV- Lecia w rekordowo krótkim czasie 5 minut, wliczając dwa przystanki na trasie. Autobus na tej trasie potrzebuje 20 minut.
To samo na trasie do Kolonii Gosławickiej- tramwajem spalinowym dojedziemy w 7 minut. Proponowana jest 30- minutowa częstotliwość kursowania na początek. W okresie późniejszym istnieje możliwość budowy nowych linii tramwaju spalinowego na terenie miasta (ok.4 mln PLN za kilometr).
Opr. na podstawie Google Maps, uż. do celów edukacyjnych
Przybliżony kosztorys :
Z racji na brak elektryfikacji odcinka linii i inne napięcie na kolejach niż na miejskiej sieci tramwajowej proponujemy zastosowanie tramwaju spalinowego- lekkiego autobusu szynowego.
Koszt taboru od 2.5 do 3 mln PLN.
Pojazdy szynowe (1 sztuka) proponowane tutaj to najnowszy spalinowy autobus szynowy 'Tramper' prod. ZNTK Poznań (na zdjęciu) lub inne pojazdy. Pojazd produkowany w Poznaniu zabiera 90 pasażerów (38 miejsc siedzących oraz dla osoby niepełnosprawnej). Ma długość ponad 16 metrów, w środkowej swojej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary drzwi. Zaletą autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i więcej pojazdów. Koszt jego produkcji to około 2,5 miliona złotych.
Koszt dostosowania infrastruktury kolejowej i budowy dodatkowych przystanków- budowa 100 metrów odnogi w kierunku os. XXV- Lecia: szacunkowo 300- 350 tysięcy PLN.
Finansowanie :
Wkład miasta, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze województwa, fundusze celowe, wkład rządu centralnego.
Realizacja :
Zarząd miasta powierza obsługę linii miejskiemu przewoźnikowi autobusowemu lub ogłasza przetarg na obsługę linii i jej uruchomienie. W Polsce istnieje kilku licencjonowanych przewoźników kolejowych (operatorów), poza PKP S.A.
Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia zaleca się wykorzystanie prywatnego operatora do realizacji tego zadania i stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa opartego na zasadzie partnerstwa prywatno- komunalnego- OPOLSKI SZYBKI TRAMWAJ KOLEJOWY sp. z o.o.