Koncepcja Gdyńskiej Kolei Miejskiej z 2002 roku
OPIS KONCEPCJI
Z propozycji dla urzędu miejskiego.Przyblizony kosztorys :
Koszt taboru od 12.5 do 15 mln PLN.
Pojazdy szynowe (5 sztuk) proponowane tutaj to najnowszy spalinowy autobus szynowy 'Tramper' prod. ZNTK Poznan (na zdjęciu) lub inne pojazdy. Pojazd produkowany w Poznaniu zabiera 90 pasażerów (38 miejsc siedzących oraz dla osoby niepełnosprawnej). Ma długość ponad 16 metrów, w środkowej swojej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary drzwi. Zaletą autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i więcej pojazdów. Koszt jego produkcji to około 2,5 miliona złotych.
Koszt dostosowania infrastruktury kolejowej i budowy dodatkowych przystankow- nieznany, szacunkowo 300- 350 tysiecy PLN.
Finansowanie :
Wklad miasta, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze wojewodztwa, fundusze celowe, wklad rzadu centralnego.
Realizacja :
Zarzad miasta oglasza przetarg na obsługę linii i jej uruchomienie. W Polsce istnieje kilku licencjonowanych przewoznikow kolejowych (operatorów).
Z racji na komercyjny charakter przedsiewzięcia i możliwość jego porażki przy wykorzystaniu obarczonych problemami spółek PKP, zaleca sie wykorzystanie prywatnego operatora do realizacji tego zadania i stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa opartego na zasadzie partnerstwa prywatno- komunalnego- GDYNSKA KOLEJ MIEJSKA sp. z o.o.
Opracował: