dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Kolej miejska w Częstochowie- szansa dla rozwoju miasta?

Kolej miejska w Częstochowie- szansa dla rozwoju miasta?
Adam Fularz


CZĘSTOCHOWA



Częstochowa jest żywiołowo rozwijającą się aglomeracją, liczącą obecnie 255 
tysięcy mieszkańców. Analizując historię miasta, nasuwa się wniosek iż to 
kolej spowodowała niezwykle intensywny rozwój tego miasta. Budowa kolei 
Warszawsko- Wiedeńskiej w latach 1846-47 spowodowała żywiołowy rozwój miasta 
i skupienie się aktywności ekonomicznej wokół dworca, gdzie przeniosło się 
centrum miasta. Warto tą sytuację utrzymać w przyszłości, poprzez lepsze 
wykorzystanie sieci kolejowej dla obsługi potoków pasażerskich aglomeracji. 



Historia koncepcji SKM w Częstochowie jest niedługa. W roku 2000 na zlecenie 
miasta poznańska firma Biuro Inżynierii Transportu (BIT) opracowała "Studium 
Komunikacji Zbiorowej Miasta Częstochowy". Jego celem była poprawa 
efektywności przewozowej, podniesienie standardu i jakości usług oraz 
określenie perspektyw rozwoju komunikacji w Częstochowie do roku 2010. BIT 
opracowało wówczas koncepcję rozwoju komunikacji szynowej w aglomeracji 
częstochowskiej. Szybkie autobusy szynowe miałyby łączyć Blachownię przez 
częstochowski Dworzec Główny z Aniołowem i Wyczerpami (odgałęzienia na 
największe osiedla) oraz centrum miasta z Rakowem. Według BIT-u wagony 
motorowe kursowałyby z częstotliwością 20-minutową. Linie PKP w okolicach 
Częstochowy, zwłaszcza ta w kierunku Blachowni - nie są zbyt intensywnie 
wykorzystywane. W kierunku Blachowni szynobusy mogłyby ruszać z peronu 
czwartego Dworca Głównego - do którego z ulic Częstochowy jest najłatwiejszy 
dostęp. Po drodze zatrzymywałyby się na kilkunastu przystankach z dużo 
krótszymi, niż kolejowe, peronami. Z dworca PKP w Blachowni skręcałyby do 
centrum miasta, wykorzystując istniejącą bocznicę (należałoby założyć trakcję 
elektryczną lub na całej trasie wykorzystywać pojazdy spalinowe). Ostatni 
przystanek znajdowałby się tuż przy zalewie. 

Zaproponowano także linię na os. Raków, oznaczoną numerem S2. Także ta linia 
rozpoczynałaby swój bieg na końcowym fragmencie peronu IV dworca PKP, w 
bezpośrednim sąsiedztwie Alei Najświętszej Marii Panny, głównej ulicy miasta 
i największym węźle autobusowym. Linia S2 skieruje się na przystanki 
Rakowska, Jesienna i 11 Listopada w gęsto zabudowanej blokami południowej 
części Rakowa. Intensywna zabudowa mieszkaniowa dochodzi do samej linii 
kolejowej, kolej w tym wypadku odegra rolę tramwaju do centrum miasta.

Posted by Telewizja Opera on 08:56. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Kolej miejska w Częstochowie- szansa dla rozwoju miasta?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery