Kolej miejska w Częstochowie- szansa dla rozwoju miasta?
Kolej miejska w Częstochowie- szansa dla rozwoju miasta?
Adam Fularz
CZĘSTOCHOWA
Częstochowa jest żywiołowo rozwijającą się aglomeracją, liczącą obecnie 255
tysięcy mieszkańców. Analizując historię miasta, nasuwa się wniosek iż to
kolej spowodowała niezwykle intensywny rozwój tego miasta. Budowa kolei
Warszawsko- Wiedeńskiej w latach 1846-47 spowodowała żywiołowy rozwój miasta
i skupienie się aktywności ekonomicznej wokół dworca, gdzie przeniosło się
centrum miasta. Warto tą sytuację utrzymać w przyszłości, poprzez lepsze
wykorzystanie sieci kolejowej dla obsługi potoków pasażerskich aglomeracji.
Historia koncepcji SKM w Częstochowie jest niedługa. W roku 2000 na zlecenie
miasta poznańska firma Biuro Inżynierii Transportu (BIT) opracowała "Studium
Komunikacji Zbiorowej Miasta Częstochowy". Jego celem była poprawa
efektywności przewozowej, podniesienie standardu i jakości usług oraz
określenie perspektyw rozwoju komunikacji w Częstochowie do roku 2010. BIT
opracowało wówczas koncepcję rozwoju komunikacji szynowej w aglomeracji
częstochowskiej. Szybkie autobusy szynowe miałyby łączyć Blachownię przez
częstochowski Dworzec Główny z Aniołowem i Wyczerpami (odgałęzienia na
największe osiedla) oraz centrum miasta z Rakowem. Według BIT-u wagony
motorowe kursowałyby z częstotliwością 20-minutową. Linie PKP w okolicach
Częstochowy, zwłaszcza ta w kierunku Blachowni - nie są zbyt intensywnie
wykorzystywane. W kierunku Blachowni szynobusy mogłyby ruszać z peronu
czwartego Dworca Głównego - do którego z ulic Częstochowy jest najłatwiejszy
dostęp. Po drodze zatrzymywałyby się na kilkunastu przystankach z dużo
krótszymi, niż kolejowe, peronami. Z dworca PKP w Blachowni skręcałyby do
centrum miasta, wykorzystując istniejącą bocznicę (należałoby założyć trakcję
elektryczną lub na całej trasie wykorzystywać pojazdy spalinowe). Ostatni
przystanek znajdowałby się tuż przy zalewie.
Zaproponowano także linię na os. Raków, oznaczoną numerem S2. Także ta linia
rozpoczynałaby swój bieg na końcowym fragmencie peronu IV dworca PKP, w
bezpośrednim sąsiedztwie Alei Najświętszej Marii Panny, głównej ulicy miasta
i największym węźle autobusowym. Linia S2 skieruje się na przystanki
Rakowska, Jesienna i 11 Listopada w gęsto zabudowanej blokami południowej
części Rakowa. Intensywna zabudowa mieszkaniowa dochodzi do samej linii
kolejowej, kolej w tym wypadku odegra rolę tramwaju do centrum miasta.
Adam Fularz
CZĘSTOCHOWA
Częstochowa jest żywiołowo rozwijającą się aglomeracją, liczącą obecnie 255
tysięcy mieszkańców. Analizując historię miasta, nasuwa się wniosek iż to
kolej spowodowała niezwykle intensywny rozwój tego miasta. Budowa kolei
Warszawsko- Wiedeńskiej w latach 1846-47 spowodowała żywiołowy rozwój miasta
i skupienie się aktywności ekonomicznej wokół dworca, gdzie przeniosło się
centrum miasta. Warto tą sytuację utrzymać w przyszłości, poprzez lepsze
wykorzystanie sieci kolejowej dla obsługi potoków pasażerskich aglomeracji.
Historia koncepcji SKM w Częstochowie jest niedługa. W roku 2000 na zlecenie
miasta poznańska firma Biuro Inżynierii Transportu (BIT) opracowała "Studium
Komunikacji Zbiorowej Miasta Częstochowy". Jego celem była poprawa
efektywności przewozowej, podniesienie standardu i jakości usług oraz
określenie perspektyw rozwoju komunikacji w Częstochowie do roku 2010. BIT
opracowało wówczas koncepcję rozwoju komunikacji szynowej w aglomeracji
częstochowskiej. Szybkie autobusy szynowe miałyby łączyć Blachownię przez
częstochowski Dworzec Główny z Aniołowem i Wyczerpami (odgałęzienia na
największe osiedla) oraz centrum miasta z Rakowem. Według BIT-u wagony
motorowe kursowałyby z częstotliwością 20-minutową. Linie PKP w okolicach
Częstochowy, zwłaszcza ta w kierunku Blachowni - nie są zbyt intensywnie
wykorzystywane. W kierunku Blachowni szynobusy mogłyby ruszać z peronu
czwartego Dworca Głównego - do którego z ulic Częstochowy jest najłatwiejszy
dostęp. Po drodze zatrzymywałyby się na kilkunastu przystankach z dużo
krótszymi, niż kolejowe, peronami. Z dworca PKP w Blachowni skręcałyby do
centrum miasta, wykorzystując istniejącą bocznicę (należałoby założyć trakcję
elektryczną lub na całej trasie wykorzystywać pojazdy spalinowe). Ostatni
przystanek znajdowałby się tuż przy zalewie.
Zaproponowano także linię na os. Raków, oznaczoną numerem S2. Także ta linia
rozpoczynałaby swój bieg na końcowym fragmencie peronu IV dworca PKP, w
bezpośrednim sąsiedztwie Alei Najświętszej Marii Panny, głównej ulicy miasta
i największym węźle autobusowym. Linia S2 skieruje się na przystanki
Rakowska, Jesienna i 11 Listopada w gęsto zabudowanej blokami południowej
części Rakowa. Intensywna zabudowa mieszkaniowa dochodzi do samej linii
kolejowej, kolej w tym wypadku odegra rolę tramwaju do centrum miasta.
Posted by Telewizja Opera
on 08:56.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0