Kazimierz Barczyk o kolei miejskiej w Krakowie
Pociągi nie stoją na światłach jak szybki tramwaj i są od niego znacznie szybsze dlatego nadzieją Małopolan na usprawnienie komunikacji w Krakowie i jego okolicach jest Szybka Kolej Aglomeracyjna. Pod koniec 2013 roku Kazimierz Barczyk zwrócił się do marszałka województwa małopolskiego o wpisanie do Kontraktu Terytorialnego budowy za 1,7 mld złotych dodatkowej pary torów w Krakowie, koniecznej dla powstania nowoczesnej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. SKA zostanie sfinansowana z funduszy UE. W ciągu dekady liczba pasażerów SKA zwiększy się z 6 do 18 milionów.
SKA to projekt usprawnienia ruchu w Małopolsce z głównym węzłem w Krakowie. W jego ramach jak najszybciej powinny zostać zmodernizowane dotychczas istniejące linie i przystanki, a także zbudowane nowe.
To dopiero początek, bo możliwości są o wiele większe.
Na terenie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego i w jego sąsiedztwie znajduje się ok. 400 km linii kolejowych, w tym prawie 120 km na terenie Krakowa. 33 stacje, w tym 18 na terenie Krakowa oraz 40 przystanków osobowych, w tym 11 na terenie Krakowa. Pociągi jednak tylko przemykają przez miasto, a mieszkańcy tłoczą się w autobusach, tramwajach lub stoją w korkach.
W celu zwiększenia wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej w obsłudze Krakowa należy wybudować 29 nowych przystanków osobowych. Przejazd koleją jest co najmniej dwa razy szybszy i zarazem tańszy niż komunikacją miejską.
Ponadto wielki Dworzec Główny w Krakowie posiadający 5 peronów z 10 torami stoi pusty. To niewykorzystana szansa. Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej powinny odjeżdżać z niego co 5 minut we wszystkich kierunkach Krakowa i okolic.
Inwestycje planowane w Małopolsce w ramach Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015:
- Kompleksowa modernizacja linii kolejowej Kraków-Rzeszów
- Rewitalizacja połączeń kolejowych z Krakowa w kierunku Centralnej Magistrali Kolejowej
- Budowa zelektryfikowanej linii kolejowej do terminala lotniska w Balicach
- Modernizacja linii kolejowej Kraków-Sosnowiec
- Stworzenie zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w aglomeracji krakowskiej
- Budowa nowej łącznicy Zabłocie-Krzemionki, która pozwoli na wyjazd pociągów z Krakowa w kierunku
- południowo-zachodniej Małopolski
- Wdrożenie programu poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń na przejazdach kolejowych
- Modernizacja linii łączącej Psary z Kozłowem
- Rewitalizacja linii Kozłów-Kraków
- Modernizacja małopolskich dworców kolejowych
Inwestycje planowane w Małopolsce w ramach dokumentu implementacyjnego do strategii rozwoju transportu do roku 2020 z perspektywą 2030:
- Budowa i modernizacja linii:
– Skarżysko-Kamienna-Kielce-Kozłów
– Trzebinia-Oświęcim-Czechowice-Dziedzice
– Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark-Mszana z odcinkami dojazdowymi do Chabówki i Nowego Sącza
– Kraków Płaszów-Skawina-Oświęcim
– Skawina-Sucha Beskidzka-Chabówka-Zakopane
– towarowej Tunel-Olkusz-Bukowno-Sosnowiec Południe
– towarowej do Mysłowic - Zwiększenie przepustowości linii Kraków Towarowy-Kraków Główny-Kraków Płaszów-Bieżanów-Rudzice przez położenie dodatkowej pary torów.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.