Konkurencja na kolejach japońskich
Według stanu na 1 września roku 1996, aż 188 organizacji zajmowało się przewozami kolejowymi- byli operatorami. Aż 160 kolei zajmuje się przewozami towarowymi (15 operatorów) i pasażerskimi (144 operatorów).
Liczba przedsiębiorstw kolejowych
188 (103 w roku 1986, 136 w roku 1993)
- w tym liczba przewoźników pasażerskich
146
- w tym liczba operatorów przewozów towarowych
15
Podział przewoźników na grupy:
I. JR Pasażerskie- sześć spółek wydzielonych ze sprywatyzowanej kolei JNR.
II. kolej EIDAN
III. 15 dużych kolei prywatnych
IV. 6 średnich kolei prywatnych
V. 13 kolei we władaniu publicznym
VI. 13 małych kolei prywatnych obsługujących regiony,
VII. 36 kolei obsługujących ruch regionalny w formie publiczno- prywatnej (quasi-prywatnej).
Koleje japońskie można podzielić w taki sposób:
JR Pasażerskie- sześć spółek wydzielonych z byłej kolei JR.
kolej EIDAN
15 dużych kolei prywatnych
6 średnich kolei prywatnych
13 kolei we władaniu publicznym
13 małych kolei prywatnych obsługujących regiony,
36 kolei obsługujących ruch regionalny w formie publiczno- prywatnej (quasi-prywatnej).
Od roku 1980 wydzielano koleje lokalne (poniżej 4000 pasażerów dziennie) do spółek założonych przez lokalne samorządy i lokalnych przedsiębiorców. Własność publiczna w sektorze jest ograniczona tylko do 13 przewoźników.
W przeciwieństwie do upadających PKP, koleje w Japonii bynajmniej nie są jednym monopolem infrastrukturalnym, i to jeszcze w dodatku państwowym. W porównaniu z monopolem PKP w zarządzaniu infrastrukturą, widać wyraźnie iż to właśnie konkurencja i innowacyjność przedsiębiorstw prywatnych jest przyczyną ich sukcesu. Natomiast upadek kolei w Polsce może być przykładem wpływu monopolu infrastrukturalnego PKP na rynek.
Liczba przedsiębiorstw kolejowych
188 (103 w roku 1986, 136 w roku 1993)
- w tym liczba przewoźników pasażerskich
146
- w tym liczba operatorów przewozów towarowych
15
Podział przewoźników na grupy:
I. JR Pasażerskie- sześć spółek wydzielonych ze sprywatyzowanej kolei JNR.
II. kolej EIDAN
III. 15 dużych kolei prywatnych
IV. 6 średnich kolei prywatnych
V. 13 kolei we władaniu publicznym
VI. 13 małych kolei prywatnych obsługujących regiony,
VII. 36 kolei obsługujących ruch regionalny w formie publiczno- prywatnej (quasi-prywatnej).
Koleje japońskie można podzielić w taki sposób:
JR Pasażerskie- sześć spółek wydzielonych z byłej kolei JR.
kolej EIDAN
15 dużych kolei prywatnych
6 średnich kolei prywatnych
13 kolei we władaniu publicznym
13 małych kolei prywatnych obsługujących regiony,
36 kolei obsługujących ruch regionalny w formie publiczno- prywatnej (quasi-prywatnej).
Od roku 1980 wydzielano koleje lokalne (poniżej 4000 pasażerów dziennie) do spółek założonych przez lokalne samorządy i lokalnych przedsiębiorców. Własność publiczna w sektorze jest ograniczona tylko do 13 przewoźników.
W przeciwieństwie do upadających PKP, koleje w Japonii bynajmniej nie są jednym monopolem infrastrukturalnym, i to jeszcze w dodatku państwowym. W porównaniu z monopolem PKP w zarządzaniu infrastrukturą, widać wyraźnie iż to właśnie konkurencja i innowacyjność przedsiębiorstw prywatnych jest przyczyną ich sukcesu. Natomiast upadek kolei w Polsce może być przykładem wpływu monopolu infrastrukturalnego PKP na rynek.
Posted by Telewizja Opera
on 11:13.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0