Koncepcja tramwaju dwusystemowego dla Łodzi
Łódź
Koncepcja dr. J. Wesołowskiego z Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej zakłada połączenie dwóch głównych dworców łódzkich- Fabrycznego i Kaliskiego tramwajem dwusystemowym, mającym wspólne, trójszynowe torowisko z tramwajem miejskim wzdłuż ulic Narutowicza i Zielonej (średnica uliczna). Z racji na brak dogodnych przesiadek na komunikację miejską na Dworcu Kaliskim i jego znikomą integrację z układem komunikacyjnym miasta (jest on niemalże poza centrum, co wpływa na zanikające potoki podróżnych) jest to niemalże być albo nie być dla wielu pociągów regionalnych, które po poprawie dostępności tego dworca osiągnęłyby większą frekwencję.
Tramwaj dwusystemowy jest z pewnością rozwiązaniem problemów regionalnych przewozów aglomeracyjnych, proponuje się odgałęzienia do największych łódzkich osiedli (np. Widzew) oraz wykorzystywanie tramwajów dwusystemowych na szlakach kolejowych do Koluszek, Pabianic (tu również możliwość wprowadzenia na teren miasta), Zgierza i Ozorkowa.
Fot. Schemat koncepcji