dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Ministerstwo odpowiada w sprawie Krajowego Programu Lotniskowego

Pytanie o politykę partii rządzącej w zakresie zlikwidowanych portów lotniczych
do Ministra Infrastruktury i Budownictwa

Czy nowy rząd w Polsce nie uważa za stosowane wysłuchać mojego głosu zamieszczonego w czasopiśmie Rzeczypospolita i zmienić- niesamowicie okrutnej polityki nie- finansowania rozwoju lotnisk lokalnych - polityki wadliwej z punktu widzenia nowoczesnego ekonomisty wolnorynkowego wierzącego w celowość wspierania finansowego gałęzi przemysłu typu infant industries, którą w szczególności są lokalne lotniska?

Czy w tym kontekście nie powinien powstać Krajowy Program Lotniskowy, na wzór Krajowego Programu Kolejowego? Lotniskom w Bieszczadach, na Podlasiu czy w innych regionach kraju- pozbawionych lotnisk- bardzo niewiele brakuje by móc obsługiwać loty pasażerskie. Straszą nieużywane, zrujnowane terminale na Podlasiu, w Białej Podlaskiej, zaś w Bieszczadach port w Krajnej/ Arłamowie koło Przemyśla już nie obsługuje lotów pasażerskich, choć kiedyś lokalne lotnisko było źródłem niemal całości ruchu turystycznego w pobliskim Hotelu Arłamów. Dziś kurort ten niemalże upadł, i nigdy już nie osiągnął dawnej światowej renomy. Pasażerów na samoloty odprawiano wprost z hotelu. Warto wrócić być może do tych sprawdzonych rozwiązań? Co myśli o takich pomysłach MIB?

Jaką politykę ma obecny rząd w sprawie zlikwidowanych portów lotniczych? Dla lokalnych wydań prasowych często opisujemy problemy lokalnych polityków nie mogących doprowadzić do odbudowy portów lotniczych w Polsce. 
Czy rząd planuje jakąś specjalną strategię odbudowy portów lotniczych w mniejszych miastach kraju? Czy nie powinien powstać Krajowy Program Lotniskowy uwzględniający odbudowę portów lotniczych w kilkudziesięciu lokalizacjach gdzie kiedyś one istniały i utrzymywały się gospodarczo? Jako ekonomiści widzimy szanse na powrót do trendu rozwoju lotnictwa na prowincji, oczywiście w mniejszej skali. W wielu krajach do takich lotów dopłaca się subsydia. W Polsce subsydiowana jest jedynie trasa lotnicza do 4-rotysięcznego Babimostu, odległego o prawie godzinę jazdy autobusem podmiejskim od Zielonej Góry.


Odpowiedzi MIB:

obowiązującymi dokumentami strategicznymi dla polskiego sektora transportu lotniczego są: Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych oraz Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), w których wskazano cele oraz nakreślono kierunki rozwoju transportu, jako jednego z najistotniejszych czynników wpływających na rozwój gospodarczy kraju. Zaznaczono, że dobrze rozwinięta infrastruktura transportowa wzmacnia spójność społeczną, ekonomiczną i przestrzenną kraju. Obecnie dokumenty te są aktualizowane.

 

Zgodnie z Programem rozwoju sieci lotnisk, należy przede wszystkim wykorzystać istniejące zasoby infrastruktury lotniskowej w Polsce m.in. poprzez modernizację i rozbudowę istniejących lotnisk cywilnych dla zapewnienia odpowiedniego standardu obsługi szybko rosnącej  liczby pasażerów. Ponadto wielkość tej infrastruktury powinna być dostosowana do potencjału ruchu lotniczego i potrzeb użytkowników portów lotniczych (w szczególności pasażerów oraz przewoźników lotniczych). Powinna uwzględniać także ekonomiczną wykonalność i samodzielność finansową projektu w długim terminie, oparte na rzetelnym biznesplanie.

 

Obowiązkiem zarządzających lotniskami jest rozpoczynanie z odpowiednim wyprzedzeniem działań inwestycyjnych, zapewniających odpowiednią do potrzeb przepustowość lotniska (terminale, pole manewrowe, drogi startowe). Tworzenie nowych lotnisk i adaptacja już istniejących do ruchu komunikacyjnego, powinno mieć miejsce przede wszystkim tam, gdzie wskaźniki makroekonomiczne dla regionu i prognoza popytu na usługi transportu lotniczego uzasadniają takie przedsięwzięcie jak budowa lotniska cywilnego.

 

Odnosząc się do sytuacji Arłamowa wyjaśniam, że w tym ośrodku wypoczynkowym jest czynne lądowisko, wpisane do ewidencji lądowisk. Lądowisko ma bardzo dobre opinie wśród pilotów, ceniących wysoki poziom jego infrastruktury, wspaniałe warunki i położenie.

  

Szymon Huptyś

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 04:35. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Ministerstwo odpowiada w sprawie Krajowego Programu Lotniskowego

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery